בצלאל: האמת הפוטוגרפית

|
תערוכת צילום חדשה במחלקה לצילום באקדמיה בצלאל

תערוכת הצילום “האמת הפוטוגרפית אמת טבעית היא* – כרוניקה של מחלקה”, (תערוכה ראשונה בסדרת התערוכות בנושא “הדימוי הנעדר”), פתחה את שנת הלימודים 2014-15 במחלקה לצילום בבצלאל

וגם: תכנית התערוכות ב’גלריה של המחלקה לצילום בצלאל‘, קמפוס הר הצופים ירושלים

 

מתוך התערוכה האמת הפוטוגרפית בבצלאל-1
פורטרט עצמי. איריס שילר, 1978-79

 

מאת: אפי אליסי

התערוכה מספרת את התפתחות לימודי הצילום לאורך השנים באקדמיה בצלאל וממחישה את שיטות ודרכי ההוראה בהם השתמשו מרצי המחלקה בראשית דרכה בגיבוש צילום אמנותי מודרני, אישי, ועכשווי. צילום שביקש לקיים דיאלוג חי יותר בין הצילום הנשקף מעדשות הצלמים באמריקה, אל מול זה הפטריוטי שהיה מקובל באותם ימים בארץ. ה“מחלקה לפוטוגרפיה” שימשה את הצלם יעקב בן דוב בשנת 1911 כבית דפוס תעמולתי ציוני. בשנות ה-40: שיעורי צילום בבית המורה לו לנדאוור. בשנות ה-60: מרצים כאברהם האוזר, אפרים דגני ובהירה עדן, בנו תכנית לימודים עצמאית. סוף שנות ה-70: חנן לסקין מגבש מחלקת צילום ששילבה לימודים תיאורטיים והיסטוריים ולימודים פרקטיים מדיומליים, שהביאו ללימודי תואר אקדמאי בתחילת שנות ה-80.

 

מתוך התערוכה האמת הפוטוגרפית באקדמיית בצלאל-1
רפי פוקס. צילומים מאזור מלחמה, 1983 (1)

 

התערוכה נולדה בעקבות הצעת מחקר של הצלמת-אמנית נועה צדקה (בוגרת המחלקה לצילום 1995, ומרצה בבצלאל החל משנת 2002), שעשתה שנה אינטנסיבית בחקר ובחשיפה של חומרים שנאספו ונסרקו ממספר ארכיונים: ארכיון בצלאל, ארכיון המחלקה לאמנות, הארכיון הציוני המרכזי, ארכיון העיר ירושלים, גנזך המדינה, ארכיון חנה ואפרים דגני, אוסף הצילום מוזיאון ישראל, אוסף ראובן מילון. בתערוכה מוצגים צילומים החל משנותיה הראשונות של המחלקה לצילום בבצלאל, וטקסטים מפגישות אישיות של צוותי ובוגרי המחזור הראשון שתועדו ותומללו.

 

מתוך תערוכהת צילום חדשה בבצלאל: האמת הפוטוגרפית אמת טבעית היא
יעקב שופר. קונטקט (ילידי הארץ 1980)

 

אוצרת: נועה צדקה.
האמנים המציגים: יעקב בן דוב, לו לנדאוור, אברהם האוזר, בהירה עדן, אפרים דגני, חנן לסקין, יוסף כהן, אנדריאה אידן, איריס שילר, יעקב שופר, יגאל שם טוב, חנה שביב, אבי גנור, צבי מינקוביץ, קני לסטר, איל און, נתן גיל, משה קן, ליאון גולדשמיד, שמחה שירמן, ניסן פרז, מיכה בר-עם, רונית שני, אבי שטראוך, גדי לייברוק, איל פרי, רניטרי, יונתן סיארה, יעל לוטן, מיכל רובנר, רפי פוקס, פרומה מרקוביץ.
עוזרות מחקר: סיוון אברג’יל, ליאת קורנברג, אורחן אורן-גרינברג.
שעות פתיחה: א’- ה’, 9:00-17:00

נעילה: 27.11.2014

 

תערוכת צילום בבצלאל: "האמת הפוטוגרפית אמת טבעית היא*" – כרוניקה של מחלקה
חנה שביב 3. מתוך הסדרה אנשים מטושטשים, 1979-80

*הציטוט בכותרת מתוך ספרו של בוריס שץ, “על אמנות אמנים ומבקרים, פתגמים ומכתמים”, הוצאת “בני בצלאל”, ירושלים, תרפ”ד, 1924, עמ’ 5.

 

“הדימוי הנעדר”

דור גז, ראש המחלקה לצילום בצלאל: “בשנה האקדמית 2014-2015 תעסוק המחלקה לצילום בצלאל בנושא “הדימוי הנעדר”. במסגרת סדנאות, כנסים, ימי עיון, ותערוכות בגלריה לצילום של המחלקה יתנהל דיון שמבקש להעניק קדימות למה שאין לו נוכחות חזותית, ולחשוף את ה”דימוי הנעדר”, הסמוי מעין העדשה.

דומה, כי מרגע המצאת הצילום נעשה בו שימוש גובר והולך לשם הבניית אירועים והטבעתם, הן בזיכרון הקולקטיבי של קהילות ושל קולקטיבים והן בזיכרון הפרטי של אינדיבידואלים. בעידן שבו כולנו שותפים הן ל”אירוע המצולם” והן ל”אירוע של הצילום”, המצלמה הפכה להיות שחקן מרכזי בזירה התרבותית, המחקרית, המדעית, הפוליטית והחברתית. חרף הפריחה בממדי המחקר על צילום ועל אף השינויים הטכנולוגיים הרבים שחלו בתחום, קדימות הראייה בדיון על אודות הצילום נותרה גם היום בלתי מעורערת. קדימות זו חוסמת לא אחת את הדיון במה שאין לו נוכחות חזותית, ב”דימוי הנעדר”, בסמוי מעין העדשה, במה שעלול להיוותר מחוץ לפריים. לרוב ניגשים לצילום דרך המדיום החזותי, דרך “מה שנראה”.

עבודת הצלמים נתפשת לעתים כפעולה “אובייקטיבית”, נעדרת מחבר ונטולת הקשר תרבותי, התלוי בעמדתם של הצלם ושל המתבונן, ובמגבלות הפריים הצילומי. את התצלום נוהגים לתאר כדימוי “הנלקח מן המציאות”, כלומר – “כך היו הדברים”, ועל כן הוא מנוצל, פעם אחר פעם, לביסוס של יחסי כוח ושליטה. אולם הקשר בין ה”מציאות” לבין התצלום עלול להיות מתעתע. בשנת הלימודים הקרובה, מבקשת המחלקה לצילום לבחון גישה פרשנית זו שדוגלת כי ניתן לפענח תצלומים באמצעות התבוננות.

מיקומה הגאופוליטי של המחלקה לצילום בצלאל בירושלים מאפשר לשותפים באירוע הצילום – סטודנטים ומרצים כאחת – לגלות רגישות גוברת להקשרים המקומיים, שבמסגרתם אנו פועלים במזרח התיכון, ולחקור פרספקטיבות המתחקות אחר ה”דימוי הנעדר” ואחר מערכת הערכים וה”אמיתוֹת” הנובעות מקיומו כהנחה מובלעת בצילום. במסגרת פעילות המחלקה בשנה”ל הקרובה ייבחן מערך הביטויים ההיסטוריים, הפוליטיים והאסתטיים המוטבעים בתצלומים כמסמכים חזותיים המסמנים (גם) את מה שלא תועד, את מה שאין אינטרס לתעדו, את מה שנעדר מן המנגנונים ההגמוניים”.

 

תכנית התערוכות ב’גלריה של המחלקה לצילום בצלאל‘, קמפוס הר הצופים ירושלים

28.10.2014- 27.11.2014: “האמת הפוטוגרפית אמת טבעית היא – כרוניקה של מחלקה”
אוצרת: נועה צדקה

9.12.2014-25.12.2014: תערוכת יחיד: “סהאר מיעארי”
אוצר: דור גז.

6.1.2015-5.2.2015: תערוכה קבוצתית: “הדימוי הנעדר”
אוצר: רן קסמי-אילן.

3.3.2015-2.4.2015: תערוכת יחיד: אברהם קרבר – אונצ’ה (1978-1907): “מה שנשאר”
אוצרים: מיכל היימן ודור גז. עוזרת אוצרת: חלי גולן

12.5.2015-11.6.2015: תערוכה קבוצתית: “הדימוי הנעדר”
אוצרת: נועם סגל.

19.5.2015: “סדנת תיעוד ומייצג”
בהשתתפות סטודנטים של המחלקה לצילום בצלאל ותנועה ציבורית.

 

מגזין אופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
אתר: https://www.fashionisrael.co.il/
מייל: [email protected]
אינסטגרם: fashionisraelmagazine
קבוצת האופנה והביוטי שלנו פתוחה לכולם: מגזין אופנה של ישראל
פורסם בקטגוריה צילום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *