מרסל ינקו

|
מרסל ינקו-3

מוזיאון ינקו דאדא בשיתוף גלריה טל בכפר ורדים מציינים 100 לדאדא בתערוכה של יצירות מאוחרות של מרסל ינקו שנעשו ברוח הדאדא

30.7.16 – 30.10.16
אוצרות: רעיה זומר-טל ועדי גרינפלד

מרסל ינקו-1
מרסל ינקו תבליט זהב צילום רפי ונציאן

לציון 100 שנה לתנועת הדאדא מוזיאון ינקו דאדא בשיתוף גלריה טל בכפר ורדים יקיימו תערוכה של יצירות מאוחרות של מרסל ינקו שהיה מהאמנים המשפיעים והפעילים ביותר בקברט וולטר בציריך, ובקרב חברי תנועת דאדא מראשית דרכה.

הוא השתתף בתערוכות ותרם איורים לכתב העת “דאדא” ולכרזות שפרסמו את הערבים בקברט. אמנים צעירים אלה חיפשו כל העת שפה אמנותית חדשה.

מרסל ינקו-4
מרסל ינקו חץ אדום צילום רפי ונציאן

מרסל ינקו, שלמד באותה תקופה אדריכלות בציריך, החל לערוך ניסיונות בקולאז’, אסמבלאז’ ובגבס. העבודות היו “מגולפות” בחומר המיוחד, חלקן צבועות וחלקן הושארו בצבעו הטבעי הלבן (והיו השראה לשירו של ז’אן ארפ “לבן על לבן”). הרקע שרכש ינקו באדריכלות ונטייתו לקונסטרוקטיביזם השפיעו על המבנה הצורני של התבליטים, שהיו בנויים מצורות גאומטריות פשוטות וברורות, בשכבות מסודרות הפורצות מתוך הסטטיות של פני השטח, לרוב מנקודה מרכזית אחת, בעלות מקצב, וכפי שהגדיר זאת הוגו באל ביומנו הם היו “בעלי לוגיקה משל עצמם, ללא מרירות או אירוניה”. חלק ניכר מהעבודות תחומות במבנה אובלי.

מרסל ינקו-2
מרסל ינקו תבליט אלומיניום צילום רפי וינציאן

בקולאז’ים שלו שילב ינקו חומרים שונים כמו גזרי עיתונים, ניירות ואפילו נוצות. פסליו היו עשויים כבלי מתכת מכופפים כמו בפסל “קונסטרוקציה מס’ 3”. עבודותיו של מרסל ינקו בציריך שופעות אנרגיה מתפרצת ואלמנטים של הפשטה לצד אלגנטיות אדריכלית וכמין מבנה עירוני המרחף מעל הקומפוזיציות.

אף שתקופת הפעילות של תנועת דאדא נמשכה רק זמן קצר, הרי שהשפעתה הייתה גדולה על מהלך יצירתו של ינקו במשך כל חייו. כבר בשובו לבוקרשט בראשית שנות ה-20 של המאה העשרים חזרו הצורות הגאומטריות והמבנים לאיורים ששילב בכתבי העת שבהם היה שותף, ובמיוחד בכתב העת “קונטימפורנול”.  בהם גם הופיעו מתווים למבנים אוטופיים ועבודות עיצוב התפאורה לתאטרון מזכירות באסימטריות ובהתפרצות הצורנית את יצירתו בתקופת דאדא. מרבית העבודות שיצר ינקו בציריך וברומניה לא הגיעו עמו ארצה כשעלה עם משפחתו לארץ ישראל בינואר 1941.

מרסל ינקו-5
מרסל ינקו הדפס גבס צילום רפי ונציאן

הוא חזר אל הקומפוזיציות והטכניקות מתקופת דאדא בשורת שחזורים שיצר בשלושים שנות חייו האחרונות בארץ. העבודות שיצר כאן כללו מסכות, קולאז’ים, פסלים ועבודות שמן, וגם סדרת ניסיונות בגבס. חלק גדול מהם נעשה בסדנת ההדפס של איצ’ה ואביבה ממבוש בעין הוד. ינקו יצר את הצורות האהובות בבטון, גבס, חומר, נייר, מתכת ועוד. סדרת התבליטים המאוחרת ביותר המוכרת נעשתה בזהב ונחתמה על ידו סמוך למותו ב-.1984.

הסדרה הכוללת 12 עבודות נרכשה במלואה על ידי מיכאל וגליה אלבין כחלק מתרומה לקרן לב”י, ונתרמה ב-2009 למוזיאון על ידי גליה אלבין.
שעות הפתיחה במוזיאון ינקו-דאדא:
ימים א’ – ה’ בשעות 10:00 – 15:00
יום ו’ וערבי חג בשעות10:00 – 14:00
שבתות וחגים בשעות 10:00 –15:30
מחיר כניסה: 24 שקל למבוגר; הנחות לאזרחים ותיקים, ילדים, חיילים ועוד
מוזיאון ינקו דאדא, כפר האמנים, עין הוד, ד”נ חוף הכרמל 30890.
טל’: 04-9842350
www.jancodada.co.il

 

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fashion Israel Ads