ניירת וכוח ההון

|
טרין סיימון: ניירת וכוח ההון-1

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון
Taryn Simon: Paperwork and the Will of Capital

נעילה: 28 בינואר 2017
אוצרת: רותי דירקטור
אולם יוסף ורבקה מאירהוף הבניין הראשי

 

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון-5
מזכר הבנה בין הממשלה המלכותית של קמבודיה לממשלת אוסטרליה בנוגע יישוב פליטים בקמבודיה, משרד הפנים, פנום פן, קמבודיה, 26.9.2014. הדפס בהזרקת דיו על נייר ארכיוני וטקסט על נייר עשבייה ארכיוני, מסגרת עץ מהגוני, 215.9×186.1×7 ס”מ
מתוך “ניירת וכוח ההון”, 2015, באדיבות גלריה גגוזיאן, ניו יורק

 

טרין סיימון (Taryn Simon),  היא אמנית אמריקנית (נ’ 1975) אשר עושה שימוש בצילום,טקסט, וידאו ופרפורמנס, כדי להציג את השיטות האנושיות להפגין כוח ושליטה.
אמנותה מבוססת על מחקר מעמיק של נושאים שונים, ביניהם: אסירים חפים מפשע ששוחררו לאחר שישבו בכלא שנים רבות, גנאלוגיה של משפחות ברחבי העולם הקשורות לקונפליקטים פוליטיים, דתיים או אזרחיים, מקומות וחפצים  הקשורים למיתוסים אמריקאיים ובכל זאת הם סמויים מן העין ועוד.
כל סדרת עבודות שסיימון יוצרת, בנויה מתצלומים מלווים בטקסט, הלובשים חזות תיעודית, משפטית וקטלוגית. בה בעת יש להם חזות פתיינית וכובשת.

 

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון-4
הצהרת ברטיסלבה, ברטיסלבה סלובקיה 3.8.1968. הדפס בהזרקת דיו על נייר ארכיוני וטקסט על נייר עשבייה ארכיוני, מסגרת עץ מהגוני, 215.9×186.1×7 ס”מ. מתוך “ניירת וכוח ההון”, 2015, באדיבות גלריה גגוזיאן, ניו יורק

 

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון

הפרויקט ניירת וכוח ההון מקים לתחייה הסכמים, חוזים, פסקי דין והצהרות, שנכתבו במטרה להשפיע על מערכות ממשלתיות וכלכליות. בתצלומי ארכיון המתעדים את חתימת המסמכים הללו, גברים בעמדות כוח נראים תמיד לצד זרי פרחים, שעוצבו במטרה להדגיש את חשיבותם של החותמים ושל המוסדות שהם מייצגים. תצלומיה של טרין סיימון מבודדים את זרי הפרחים כדי להצביע על תפקידם כעדים דוממים לנחישותם של גברים לשלוט בגורלם של אומות, מוסדות ושל עולם הטבע. באמצעות הצגת זרי הפרחים לצד תוכנו של כל מסמך, עבודתה של סיימון בוחנת את אמנות עיצוב הכוח – כיצד הוא מובנה, מוצג, משווק ומתוחזק.

 

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון-3
קומוניקט סופי של ועידת הפסגה השלישית של מדינות חזית העמידה האיתנה הערבית (חזית הסירוב), דמשק, סוריה, 23.9.1978. הדפס בהזרקת דיו על נייר ארכיוני וטקסט על נייר עשבייה ארכיוני, מסגרת עץ מהגוני, 215.9×186.1×7 ס”מ
מתוך “ניירת וכוח ההון”, 2015, באדיבות גלריה גגוזיאן, ניו יורק

זרי הפרחים של סיימון ומעמדי החתימה שהם מתייחסים אליהם קשורים כולם לארצות שהיו נוכחות ב-1944 בוועידת האומות המאוחדות לעניינים כלכליים ומוניטאריים, שהתקיימה בברטון וודס, ניו המפשייר. ועידה זו עסקה בגלובליזציה של הכלכלה העולמית אחרי מלחמת העולם השנייה והובילה להקמת קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי.

הפרחים בזרים של סיימון נקנו כולם במכירה הפומבית הגדולה בעולם של פרחים, המתקיימת באלסמר שבהולנד. כ-20 מיליון פרחים מאקוודור, מקולומביה, מאתיופיה, מקניה, מישראל, מארה”ב ומארצות נוספות מגיעים לאלסמר ומשם הם מופצים מדי יום ביומו לחנויות פרחים ברחבי העולם. כל אחד מזרי הפרחים האלו מייצג “זר בלתי אפשרי” – מושג שהתפתח בציורי טבע דומם הולנדיים, לצד פריחתה הכלכלית של הולנד במאה ה-17 והתפתחות הקפיטליזם המודרני. זר בלתי אפשרי הוא פנטזיה אנושית – אוסף של פרחים שאינם יכולים לפרוח יחד בטבע באותה עונה ובאותו מיקום גיאוגרפי. פנטזיה זו הופכת למציאות בתצלומי הזרים של סיימון הודות לגלובליזציה של שוק הפרחים המודרני, המאפשרת לרכוש כל פרח שאנו חושקים בו.

 

טרין סיימון: ניירת וכוח ההון-2
חוזה לשיקום מערכת הדואר הלבנונית, ביירות , לבנון 22.7.1998. הדפס בהזרקת דיו על נייר ארכיוני וטקסט על נייר עשבייה ארכיוני, מסגרת עץ מהגוני, 215.9×186.1×7 ס”מ. מתוך “ניירת וכוח ההון”, 2015, באדיבות גלריה גגוזיאן, ניו יורק

 

סיימון עבדה בשיתוף פעולה עם בוטניקאי על מנת לזהות את הפרחים שליוו כל מעמד חתימה, תוך שימוש בתיעוד חזותי ממקורות היסטוריים שונים. תהליך זיהוי זה היה מוגבל בהכרח למסמכים הארכיוניים עצמם. כ-4,000 זני פרחים הובאו לסטודיו של סיימון מבורסת הפרחים של אלסמר. סיימון שִחזרה את הזרים מכל טקס חתימה וצילמה אותם על רקע אותם צבעים המופיעים ברקע ובחזית של התצלומים ההיסטוריים המתעדים את טקסי החתימה המקוריים. לאחר צילומו של כל זר, הפרחים יובשו, שוטחו ונתפרו לנייר ארכיוני מיוחד המשמש לייבוש פרחים. הם משומרים במכבשי בטון , לצד התיעוד הצילומי והמילולי של כל טקס.

העבודה ניירת וכוח ההון בוחנת את מהימנותם ועמידותם של מסמכים תיעודיים. ההסכמים, התצלומים של סיימון והמוצגים הבוטניים – כל אלה נמצאים במרוץ נגד הזמן. הם מתבלים ומתפרקים, עד שהם הופכים לגרסאות מעוותות ובלתי מהימנות של עצמם.

 

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fashion Israel Ads