קרדנצה-CREDENZA

|
מגזין אמנות, מגזין אופנה, קרדנצה

קרדנצה | CREDENZA: תערוכה זוגית לדנה יואלי ולגדעון גכטמן

אוצרת: נירה יצחקי

פתיחה: 3/11/16 בשעה 20:00

קרדנצה | CREDENZA-4
פרוסניום, 2016, הזרקת דיו על נייר 4570 סמ

דנה יואלי, אמנית צעירה המובילה בתחומה בעבודות פיסול ומיצב (עבודתה מוצגת בימים אלו במוזיאון תל אביב בתערוכה "התלוש", אוצרת דלית מתתיהו), מקטלגת ומארגנת ידע באמצעות יצירת פיסול קיר ומיצבים במדיה מעורבת. מיצביה המרשימים והעשירים נידמים לתבליטים הלקוחים מאסתטיקה של מוזיאונים היסטוריים, אתנוגרפיים או ארכיאולוגיים. יואלי מנכסת לעצמה דימויים ואובייקטים שלחלקם הקשר ביוגרפי אישי ולאחרים הקשר סוציולוגי, אך היא בוחרת לשנות ולבטל את המעמד הפונקציונלי של האובייקטים אותם היא מעצבת במו ידיה יואלי עוסקת בצורך האנושי לייצוג העבר ולהנכחה חזותית ונוסטלגית של מה שעבר זמנו. דרך קו חקירה זה היא מבקשת להצביע על הכוחות הממלכתיים המחברים בין זיכרון קולקטיבי לאידאולוגיה עממית. ההתחקות אחר המהות האותנטית של הדברים לבין הצורך לערער על אמינותם בעת ובעונה אחת, ניכרת בספק שנפער בין התמסרות נוסטלגית לפיברוק ערמומי.

קרדנצה | CREDENZA-3
גניזה , 2015, עץ לבוד, עץ אורן, זכוכית, פלדה, נייר, קרטון , קצף, דבק, חימר פולימרי, צבע ואספלט, 16038030 סמ

גדעון גכטמן, אמן מיצבים בעל חשיבות איקונית בעולם האמנות הישראלי (ערוכת רטרוספקטיבה במוזיאון ישראל 2013, זוכה פרס מפעל חיים לשנת 2007 ע"י משרד התרבות, נפטר 2008), התמקד בעבודתו במרחב שבין מקור לחיקוי. נושא זה נחקר בעבודותיו באופנים שונים מאז שנות ה-70 המוקדמות ועד למותו. על פני רצף של 30 שנים בחן גכטמן את מערכת היחסים בין המקור לבין דימויו, בין האותנטי למזויף, בין האובייקט ה"אמיתי" לבין חיקוייו.­­­
מבט רטרוספקטיבי בעבודותיו של גכטמן מעלה כי אחת האסטרטגיות המרכזיות שלו היא הבדיקה החוזרת ונשנית של תהליך בו האובייקט הממשי הופך בהדרגה ליצירת אמנות. בעימות של חומר "מקורי" עם תחליפו (שיש/פורמייקה, יוטה/טפט, עור/סקיי).­­ השאלה מדוע התרבות שלנו מוצפת בתחליפים ומהן ההשלכות מרחיקות הלכת של הופעתם.

קרדנצה | CREDENZA-1
גדעון גכטמן, סקיצה לחמישה פסלים, 1994, שיש פליז מצופה זהב,פלסטיק,עץ פורמייקה ופרספקס, 40x108x20

התערוכה קרדנצה מפגישה לראשונה שני אמנים שעוסקים בקוד הרגשי של החפץ, ובמשמעות הלאומית של יציקת תוכן אל  תוך חפצים. החיבור בין שני אמנים אלה, בני דורות שונים, ומרקע אישי שונה, מחזקת מימד פוליטי של נוסטלגיה וזיכרון האצורים בעבודות.
המבט הרטרוספקטיבי במספר עבודות מתוך מפעלו המרתק של גכטמן והצגתן לצד מחקרה החזותי של יואלי, אמנית עכשווית הממשיכה את דרכו במובן מסוים, מבקש לתת במה ראשונה וחד פעמית  לשאלות חזותיות אלו ולרלוונטיות האין סופית שלהן בחברה שבה תרבות הצריכה מעצבת את האינדוודואל וממלאה את עולמו באופן פיזי ומנטלי.

*קרדנצה היא שידת צד סלונית, מקורה באיטליה, המשמשת לתצוגת פריטי נוי ומזוהה כשידת עץ צדדית, כדקורציה שתפקידה לתת במה לדקורציה.

 

גלריה שלוש
מזא"ה 7, תל אביב
שעות פתיחת הגלריה:
ב-ה 11:00-19:00
ו     10:00-14:00
ש   11:00-14:00

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *