על פאשן רבולשאן ומניפסט פאשנסטי

|
שנקר. תערוכת בוגרים 2018, המחלקה לעיצוב אופנה. צילום- יונתן אזולאי 222

מרוות חכרוש עורכת אופנה של Fashion israel חיה בין העולמות. אמנות, קולנוע ואופנה. בעיקר היא אקטיביסטית: ״אחריות ליצירת אופנה שלא מודדת הצלחה על פי מדד מכירות ורווחים אלא על ידי רווחה אנושית ויצירת סביבה בת-קיימה״

 

 

נוי_פוליבה_לשנקר_-_תערוכת_המניפסטו_של_שנקר_בדיזנגוף_סנטר._צילום_אחיקם_בן-יוסף
נוי פוליבה לשנקר. תערוכת קיימות באופנה: ״המניפסטו של שנקר״ בדיזנגוף סנטר. צילום: אחיקם בן-יוסף

 

מאמר מערכת: מרוות חכרוש – עורכת אופנה

 

לאחר שיחה שנהלתי עם חבר, תהיתי ביני לבין עצמי על מה אכתוב החודש.
שאלתי אותו: "לכתוב על אופנת פלאס סייז או על תעשיית האופנה המהירה שהיא התעשייה השנייה בגודלה בעולם שמזהמת את איכות הסביבה?".
כשהוא ענה: "וואלה?!" הבנתי שיש חוסר מודעות לנושא הזיהום והפגיעה באיכות הסביבה של תעשיית האופנה. בשניה שהוא ענה לי, מבלי למצמץ, מתחתי את השכמות למעלה, למטה והתחלתי להקליד. אני חיה בדיסוננס פנימי, כשמצד אחד אני חיה ונושמת עיצוב ואמנות ומתעסקת באופנה ומצד שני חוסר האהבה שלי לקניית בגדים. האופנה המהירה, זו שמוצאים ברשתות הגדולות בקניונים, מכבידה עליי, תרבות הצריכה עושה לי צרבת, השפע הזה  מסנוור, אני יודעת שזה גובה מחיר כבד מכוכב הלכת בו אנחנו חיים.

 

״אם אני פאשניסטה פראקסלנס, אז עד הסוף עם היצירתיות. מיקס אנד מאצ' במה שכבר קיים במלתחה שלי, ולקנות לי פריט פעם פעמיים בחודש, פריטים שווים של מעצבים מקומיים. ואם כבר אופנה, אז להמתין לירידי מעצבים. שם יש הנחות משמעותיות בעלות הפריטים, כך גם הרמתי למעצבת וגם קניתי בגד איכותי שלא יתפורר לי בכביסה הראשונה״

 

 

נועם_לוי_לשנקר_-_תערוכת_המניפסטו_של_שנקר_בדיזנגוף_סנטר._צלם_אחיקם_בן-יוסף_(1)1
נועם לוי לשנקר. תערוכת קיימות באופנה: ״המניפסטו של שנקר״ בדיזנגוף סנטר. צילום: אחיקם בן-יוסף

 

הקש ששבר את גב הגמל מבחינתי היה אסון קריסת הבניין בבנגלדש שהתרחש ב-24 באפריל 2013 כשבניין מסחרי, "רנה פלאזה", בן שמונה קומות קרס. 1,129 העובדים בבניין מצאו את מותם וכ-2,500 נפצעו. ניסיונות החילוץ הסתיימו כחודש לאחר מכן ב-13 במאי. האירוע נחשב לאסון הקטלני ביותר שהתרחש במפעל טקסטיל.
הבניין הכיל בנקים, מפעלי בגדים, דירות ומספר חנויות נוספות. החנויות והבנקים בקומה התחתונה התפנו מיד כשסדקים החלו להיראות. אזהרות ששוגרו יום קודם לקריסה לשאר העסקים ששכנו בבניין, זכו להתעלמות מוחלטת. עובדי מפעל הטקסטיל שפונו, הורו על ידי מעסיקיהם לשוב לעבודה באותו בוקר. באותן שנים כבר למדתי עיצוב ופחות התעסקתי בעיצוב אופנה ואמרתי לעצמי "מרוות איך את עדיין יכולה להישאר בתחום ובאותה נשימה להיות נאמנה לרוח האקטביסטית שבך?".

 

״דבר ראשון לא נכנעת. אני מגבילה את הזמן שלי בדפדוף באינסטגרם מתוך הבנה שאם יש למשפענית את החולצה הזו, אני לא חייבת לקנות אותה גם. כי היא בסך הכל פרסומת, זו העבודה שלה ולכן התמונות שהיא מעלה לאינסטגרם נועדו לפרסם את החולצה ולא בהכרח כי היא בשיא האופנה״

 

הללויה, אני לא לבד! על שבוע מהפכת האופנה שמעתם? מאז האסון בבנגלדש כמה תנועת פשאן רבולשן מקיימות בכל שנה פעילות המעודדת צריכה אחרת. בין השאר פאשן רבולשאן כתבו את המניפסט הפאשנסטי: מסר של שינוי רדיקאלי בעולם האופנה. מטרת המניפסט הפאשניסטי הינה לפעול למען יצירת אופנה נקייה ובטוחה יותר, עבודה הוגנת וחופש התאגדות, וכמובן שגם הגנה על הסביבה במקום פגיעה בממדים עצומים. אורסולה דה קסטרו, אחת ממייסדות הארגון טוענת כי "ככל שיותר אזרחים יחתמו על המניפסט כך נוכל להגביר את דרישתנו".

 

_נועה_טרלובסקי_לשנקר_-_תערוכת_המניפסטו_של_שנקר_בדיזנגוף_סנטר._צילום_אחיקם_בן-יוסף_(2)
נועה טרלובסקי לשנקר. תערוכת קיימות באופנה: ״המניפסטו של שנקר״ בדיזנגוף סנטר. צילום: אחיקם בן-יוסף

_נועה_טרלובסקי_לשנקר_-_תערוכת_המניפסטו_של_שנקר_בדיזנגוף_סנטר._צילום_אחיקם_בן-יוסף_(3)
נועה טרלובסקי לשנקר. תערוכת קיימות באופנה: ״המניפסטו של שנקר״ בדיזנגוף סנטר. צילום: אחיקם בן-יוסף

 

אז למה בעצם דרושה מהפכה?
כי לתעשיית האופנה ישנה השפעה מכרעת על הסביבה שלנו:
יצור טקסטיל מזהם את מקורות המים ומותיר פסולת רבה.
תעשיית הכותנה יוצרת גידול בזבזני במים ושימוש מסיבי בקוטלי מזיקים ומסרטנים.
שינוע הסחורה ברחבי הגלובוס מייצר פליטת גזי חממה.
הצרכן הממוצע רוכש פי שניים יותר בגדים מבעבר והרבה מעבר למה שהוא צריך באמת.
ברגעים אלה כמות בגדים שוות ערך למשאית מלאה עושה דרכה להטמנה.

אז מה אני עושה?
דבר ראשון לא נכנעת. אני מגבילה את הזמן שלי בדפדוף באינסטגרם מתוך הבנה שאם יש למשפענית את החולצה הזו, אני לא חייבת לקנות אותה גם. כי היא בסך הכל פרסומת, זו העבודה שלה ולכן התמונות שהיא מעלה לאינסטגרם נועדו לפרסם את החולצה ולא בהכרח כי היא בשיא האופנה.

רגע, לא להיכנס לקניון? יש מבצע!
כן, שליטה ומודעות זה נייס.
כשאני קונה טי שירט זולה בעצם אני מבזבזת כמות מכובדת של מים אז למה לי?!
אם אני פאשניסטה פראקסלנס אז עד הסוף עם היצירתיות. מיקס אנד מאצ' במה שכבר קיים במלתחה שלי, לקנות לי פריט פעם פעמיים בחודש, פריטים שווים של מעצבים מקומיים. ואם כבר אופנה, אז להמתין לירידי מעצבים. שם יש הנחות משמעותיות בעלות הפריטים, כך גם הרמתי למעצבת וגם קניתי בגד איכותי שלא יתפורר לי בכביסה הראשונה.
החזון: אחריות ליצירת אופנה שאינה מודדת הצלחה על ידי מדד מכירות ורווחים אלא גם מבחינה כלכלית, רווחה אנושית ויצירת סביבה בת-קיימא.

 

 

מרוות חכרוש, עורכת אופנה Efifo

מרוות חכרוש – עורכת אופנה
האינסטגרם של מרוות חכרוש: mervatstyle

 

Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: [email protected]
אתר: https://www.fashionisrael.co.il/
אינסטגרם: fashionisrael.mag

פורסם בקטגוריה כתבות אופנה

תגובה אחת על ”על פאשן רבולשאן ומניפסט פאשנסטי

  1. תודה על הכתבה!! כיף לראות שיש עוד אנשים שאופנה חשובה בחייהם ומודעים לנזקים ולאחריות שצריך בתור צרכנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *